وزیر کار به دنبال حذف نمایندگان کارگری از مشارکت در تعیین دستمزد زمان واریز یارانه اردیبهشت ۱۴۰۳ مشخص شد دلال‌ها باید بترسند | طرح مالیات بر عایدی سرمایه جلوی دلال‌بازی‌ها را می‌گیرد ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تعهد ارزی صادر کننده حتی به قیمت افزایش قاچاق زعفران بی کیفیت

  • کد خبر: ۱۸۲۲۰۲
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
تعهد ارزی صادر کننده حتی به قیمت افزایش قاچاق زعفران بی کیفیت
نایب‌رئیس شورای ملی زعفران گفت: تعهد ارزی برای صادرکننده زعفران، اختلاف نرخ پایه گمرک و نرخ صادرات را گاهی تا حدود ۵۰درصد هم می‌رساند.

به گزارش شهرآرانیوز، سیاست‌های ارزی دولت اگرچه کاهش واردات و بهبود تراز تجاری را رقم زد، اما نحوه تعرفه‌گذاری برای کالا‌ها به خصوص تفاوت نرخ واقعی و گمرکی زعفران صادراتی ضمن اینکه به واقعی بودن ارزش صادرات لطمه وارد می‌کند، تجار را برای رفع تعهد ارزی نیز با مشکل جدی مواجه کرده است.

ارزش هر کیلو زعفران صادراتی در سامانه گمرک هزارو ۲۰۰دلار ثبت شده است. این در حالی است که ارزش واقعی هر کیلو زعفران صادراتی استان حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰دلار است، اما در سامانه گمرک هزارو ۲۰۰دلار ثبت شده است. این تفاوت قیمتی دو پیامد مهم دارد؛ اول اینکه میزان واقعی صادرات استان دچار نقص می‌شود، زیرا میزان واقعی زعفران سه چهارم ارزش ثبت‌شده در داده‌های گمرک است و این موضوع برای برخی دیگر از کالا‌ها رخ داده است و این یعنی باید درنظر بگیریم که میزان واقعی صادرات استان نسبت به آنچه گمرک اعلام می‌کند، کمتر خواهد بود. پیامد دوم و ضدصادراتی این مسئله، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان است. وقتی ارزش یک کالا در تعرفه گمرک هزارو۲۰۰دلار ثبت می‌شود، صادرکننده باید بر مبنای ارزش هزارو۲۰۰دلاری درخصوص رفع تعهد ارزی اقدام کند؛ یعنی درحالی‌که صادرکننده به طور مثال، صدکیلو زعفران به ارزش ۷۰۰دلار بابت هرکیلو صادر کرده، در مجموع ۷۰هزار دلار زعفران صادر کرده است، اما برای رفع تعهد ارزی باید بابت هرکیلو زعفران هزارو ۲۰۰دلار رفع تعهد کند که در مجموع معادل ۱۲۰هزار دلار خواهد بود؛ یعنی صادرکننده درحالی‌که ۷۰هزار دلار صادرات داشته است، باید بر مبنای ۱۲۰هزار دلار رفع تعهد کند که این عدد نه میزان واقعی صادرات است و عاملی ضدصادرات خواهد بود.



نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با تأیید این مطلب که در رسانه‌ها منتشر شده در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز افزود: یکی از مشکلات عمده صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی، اختلاف نرخ فروش صادراتی با نرخ پایه گمرک ایران است که بر مبنای آن، تعهد ارزی ایجاد می‌شود. در حال حاضر نرخ زعفران از حدود قیمت ۳۷میلیون تا ۵۰میلیون تومان است. موانع زیادی بر سر راه رشد صادراتی زعفران است، یکی از آن‌ها تعهد ارزی است. صادرکننده وقتی زعفران خود را صادر می‌کند اختلاف نرخ پایه گمرکی و نرخ صادرات گاهی تا پنجاه درصد می‌رسد.


به گفته غلامرضا میری این اختلاف بین صادرکننده و بانک مرکزی باید برطرف شود. تاوقتی‌که این اختلاف وجود دارد ما شاهد افزایش قاچاق این محصول خواهیم بود و روزبه‌روز هم بیشتر خواهد شد. مسلما بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت، جهاد کشاورزی و سازمان صمت باید فکری برای این موضوع بکنند که زعفران به صورت قاچاق و بی‌کیفیت از کشور خارج نشود.

وی افزود: حدود یک ماه دیگر که زعفران جدید وارد بازار می‌شود باید برای این موضوع برنامه‌ریزی شود. اگر فکری نشود همان‌طور که صادرکنندگان تا الان کنار زده شدند و شاهد حضور قاچاقچیان به جای آن‌ها هستیم، این روند ادامه خواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، تعهد ارزی برای صادرکننده در بیشتر محصولات صادراتی به عنوان یک چالش مطرح است. اما این چالش به گفته کارشناسان برای زعفران بیشتر است. چندی پیش تعهد ارزی صادرات فرش دستباف تا سه سال برای صادرات این‌دسته محصولات لغو شد. اگر چه که هنوز عملیاتی نشده است، اما به گفته کارشناسان، عملیاتی شدن لغو تعهد ارزی تاثیر ۲۰درصدی را در رفع مشکلات فرش دستباف که روند نزولی صادرات را در سال‌های گذشته داشته است، رقم می‌زند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->